Szakmai tárgyú bárgyú hörgésem nem szakmai tárgyú olvasóim
lépjék által.
Drága elektronikus levelezőservert üzemeltetű véreim, az Úrban,
ti, akik RBL-eket közvetlenül használtok!
Fájdalommal megtört szívvel tudatom, hogy a DSBL hosszas
szenvedés, kínlódás, vergődés és hörgés után elhunyt.
Mivel a szolgáltatás lassan fél éve nincs, mondhatnám, hogy már
talán mindenki tudja. Nem. Viszont mivel március 9-én megszűntek a
DNS serverei is, így azok, akik ezeket az SMTP serverben
használják, olyan DNS timeoutra futnak a semmibe révedő SMTP
protokollal, mint Prosztó Józsi amikor Bögyös Maca tökönrúgta
krónikus nemfizetés miatt. Ilyenkor a serveretek, Allah bocsássa
meg neki, 30-80 másodpercig áll, mint Bálám szamara, és így
bizonyos esetekben, melyeket nem szeretnék itt feszegetni, kifut a
rendelkzésre álló, igen bő lére eresztett 15 illetve 30 másodperces
timeoutból, ami tekintev a normálisan millisecundumos várakozási
időket nagyjából három és fél örökkévalóságnak felel meg.
Tessék törölni!
Tessen továbbá átnézni, hogy melyik RBL szűnt meg, és azt is
kiszedni, mint etnikumpurdé fejéből körzeti védőnő a tetveket, mert
isten bizony mérges leszek.
- Jónapot a D*** Kft-től (műsorelosztó, akinél alapcsomagunk
van) hívom, Z. Renáta vagyok. Bizonyára hallott a HBO fantasztikus
akciójáról, amely...
- Nagyon szépen köszönöm, de nem szeretnék HBO előfizetést
akciósan sem.
- Megkérdezhetem hogy miért?
- Mert nem nézünk tévét. Nagyon ritkán. Amennyit igen, annyiért
még a mostani havi díj is sok, de hát néha azért legyen. De ennél
igazán egy fillérrel sem szeretnék többet fizetni, de inkább
kevesebbet.
- De hát nem néznek este sem filmet?
- Nem.
- És moziba sem járnak?
- De járunk, méghozzá akkor amikor a hatalmas vászon és a teljes
termet betöltő hang nyújt valami pluszt.
- De....
- Nézze, mondottam, egy fillérrel sem többet, mert ez is sok. Ha
nem fizetek többet, magának nem lesz úgysem jutaléka. Szerintem
hagyjuk.
- Értem, de azért az előnyeit elmesélném...
- Jó, persze, semmi akadálya. Egyre kérném, hogy a végén
kiáltson egy nagyot.
- ...de... miért?
- Mert akkor meghallom, felveszem az asztalról a telefont és
leteszem.
Bocs, megint bepillantás az informatikába, mert ki kell magam
dühöngeni.
A servereim nem engedik be a hamis feladójú emaileket, pont. Ha
a feladó nem kézbesíthető, akkor nem létezik, akkor hamis.
Ellenőrzöm. Ezzel a spamek mondjuk 60%-át további (jelentős
erőforrásokat igénylő) ellenőrzés nélkül át sem vesszük, vagy
fogalmazhatom úgy, hogy 60 000 kézbesített levélre jut 200 000
csatlakozási próbálkozás. A módszer tehát elég hatékony, de ez
amúgy is döntés kérdése.
Az internten a serverek nagyon nagy része valódi feladókat
használ, még azok is, akik "noreply" címeket üzemeltetnek.
Nagy serverek is. Kevés kivétel van, és ha egy
hibabejelentés alapján kiderül, szoktam nekik kedvesen írni, sőt,
ha a hülye titkárnő kapja a levelet és megválaszolja, hogy "kedves
ügyfél nem látja hogy noriplály, hát arra ne válaszoljon", akkor
még kedvesen telefonálni is szoktam, hogy egy informatikushoz
jusson el, aki megérti, és gyakran javítja.
Gyakori az, hogy nem értik, hogy ez miért gond. Általában el
tudom magyarázni, hogy azon túl, hogy nem felel meg az idevágó
szabályoknak (RFC), és hogy a spamszűrés miatt ez amúgy sem
szerencsés, és hogy így valóban nem kapnak értesítést arról, ha egy
email cím nem létezik, így akár évekig is küldik nekik a
hírlevelet.
De ez a mai... pár emberen át eljutottam egy külföldi cég magyar
lyánycégének ügyvezetőjéig, aki meglepően képben volt olyan
szinten, hogy hajlandó volt kifejteni, hogy én miért vagyok hülye,
és ő miért okos, dacára annak hogy...
Nulladik felvetésként jelzi, hogy tegyem őket én kivétellistába.
Azért, mert ő hamisítja a feladót, én tegyem kivétellistába. Mondom
neki, kedvesen, hogy azért azt meg kell értenie, hogy 1) én több
tucat servert nyomatok, és nem szeretek több tucat kivétellistát
vezetni, de 2) van még néhány százezer server a neten amit nem én
csinálok, és ott nem lesz whitelistben akkor sem, ha
bermudanadrágban átugrik a lángoló karikán. Ezen gyorsan
átsiklunk.
Szerinte azért küldenek ki hamis feladóval levelet, hogy:
1. Az ügyfelek ne válaszoljanak rá. Jeleztem, hogy vagy most is
válaszol rá, és hibaüzenetet kap, akkor meg válaszol rá, és a levél
vagy megy a szemetesbe, vagy kap egy automata választ. No fscking
difference.
2. A nem létező címek visszapattanásait nincs erejük olvasni. Ne
olvassák. Vegyék át, és ha erre van gusztusuk, dobják ki a kukába,
semmi közöm hozzá.
3. De a nem létező visszapattanásait erőforrásigényes
kezelni, hiszen akár tízezer levelet is kiküldenek. Óh!
Igen, ezt valóban bársonyszékben ötlötte ki valaki, mert ha
kipróbálja rájön, hogy napi akár „több száz” levél átvétele és a
kukába hajítása mekkora erőforrást igényel (megmondom: semmit).
Megnéztem, az egyik serveren 60ezer kézbesítés van naponta, és
200ezer próbálkozás. És a servert kifejezetten alulkihasználtnak
tekintem. Szóval erőforrásigényes, csak épp ez az erőforrás
mérhetetlenül kicsi.
4. És amúgy is, ha már az erőforrásoknál tartunk: ha a tízezer
címes hírlevelüket kiküldik, és nem jön visszajelzés, hogy abból
ezer cím már évek óta nem létezik, akkor ezer szorozva a napok
számával szorozva mondjuk 5 nap alatt 100 próbálkozással, mert
ennyiszer próbálja kiküldeni minden egyes nem létező címre a
levelet, az mekkora erőforrás? Neki, meg annak akihez kézbesíteni
akarja a levelet. És a visszapatanások feldolgozása finoman szólva
is megoldható automatikusan.
És az ügyvezető megunja és mondja, hogy „akkor köszönjükaz
értesítéstviszont hallásra”, majd amikor finoman becsúszó
szereléssel megkérdezem hogy „és akkor az ügyfelemnek mit is
mondjak, hogy akkor most Önök foglalkoznak a problémával?” akkor
aszongya hogy majd továbbítja a műszaki illetékesnek aki dönteni
tud a kérdésben. Dönteni, hogy foglalkoznak-e vele. Majd utána
esetleg javítják, ha, és amikor.
De tudjátok mit, a tököm se fog aggódni, hogy az ügyfél nem
kapja meg a leveleteket. A ti ügyfeletek, édes véreim. Illetve
lehetett volna. De vitatkozzatok, legyen igazatok, érezzétek, hogy
morálisan legyőztetek. Ahelyett hogy pár mozdulattal javítanátok a
rendszereteket, és az ügyfeleiteken keresnétek.
Egyszerűen írom le, hogy megértsétek: a micro$oft windóz legtöbb
verziója (nt, server, xp home) bizonyos internetes címket nem tud
kezelni azért, mert ezeket a címeket tíz évvel ezelőttig nem
lehetett használni.
1993-ban született meg az a „szabvány”, ami leírta,
hogy ezek az IP címek innentől nem speciális jelentésűek (Class
C broadcast illetve network address), hanem ugyanolyan teljes
értékű címek, mint bármi más, így internetes végpontok azt
legálisan használhatják, pont mint bármi mást.
Pár hibabejelentés alapján indultunk el, nem nem jöttünk rá,
hogy mi a gond. Persze az ember látja, hogy a cím speciális,
tudja is, hogy csecsszopó korában ezek még másra voltak jók,
de nem triviális eldönteni, hogy ki az extrém hülye. Az internet
tele van hibásan beállított routerekkel, hibás tűzfalakkal, így a
hibát itt kerestük. ...Azok helyett, akiknek ez dolga lett volna,
mert ők nem szeretik a macerás hibákat, maximum a „miért nem megy a
net áramszünet esetén” jellegűeket. Így szopunk vele kétszer fél
napot.
Kolléga véletlenül beszélt pár – általa okosnak gondolt –
„szakemberrel”, akik megmondták, hogy ez sosem fog működni, mert
bla bla és bla, sőt, néhány említette a windózos routereket, meg
serverparkokat. Hogy az ottani windóz miatt. De az derült ki, hogy
mindegyik ezt csak hallotta, hogy a titkárnő ismerőse látott olyan
embert, aki állítólag ismert olyat, aki egy partyn egy másik
csoport beszélgetéséből hallott részeket, melyek alapján ezt
gondolja, de ők ezeket a címeket mint sátániakat sosem is
használták, hiszen mindenki tudja bazdmeg hogy ezek Class C
broadcast címek, minek kellene nekik az okokat tudni?
Hja, tíz év néha nem nagy idő, főként, ha mindkét agysejtjük a
túléléssel van elfoglalva.
De – ahogy kollégám elmésen megjegyezte – az ilyen idiótáknak is
megvan az a haszna, hogy rajtuk keresztül el lehet kezdeni
keresgélni.
Gyors keresés után meg is találtam: micro$oft
cluelessbase. Röviden: igen, köszönik, tudnak róla, hogy ezeket
a címeket a vindóz legtöbb verziója nem képes használni. Eddig oké,
hibát mindenki elkövet, előfordul. DE! Mi a micro$oft-féle
megoldás? „Ne használja ezt az IP-t!”
Kijavítani a hibát? Hülye vagy? Jó volt 10 éve, legyen jó most
is!
Persze a szolgáltató mit tehet? Az ügyfél egybites (IQ <
körmök száma), windózt tud csak használni (ahogy markosnádas
mondta: „ezt így adták a kezembe”), megoldás nincs. Így a
szolgáltató letiltja a kérdéses címeket, ha tudja, kib*ssza őket a
kukába, a patkányok egyék, mert még ők is modernebbek, mint ez a
sz*r.