Most nem akarom fejtegetni, hogy kik hányszor és hogyan
hibáztak, hogy emberek napokig az M1-be ragadva ültek, és hogy kik
és mennyire felelősök ezért – ezzel már mások behatóan
foglalkoztak.
Én most egy másik fontos dolgot szeretnék említeni ezen
események kiváló apropóján.
Idézném szerénységem bejegyzését – lustaság okán – az ide
vágó KRESZ részletről:
Itt az indok, lehetőség és idő hogy egy nagyon fontos dolgot
megtanítsunk mindenkinek, aki az autópályán közlekedik. Lehet
persze – és vélhetően a nemdigitális országrésznek szükéges –
országos „médiakampányt” csinálni, tévében rádióban
sujkolni.
Emellett itt a nagyszerű, láthatóan működő internet, hogy
mindenkihez eljuthasson. Osszátok!
A
Mentősáv
A mentősáv (mentési sáv) lényege az, hogy amikor az
autópályán dugó van (a sor láthatóan
megáll) akkor az alábbi – lenne – a
kötelezően követendő magatartás:
Aki a belső sávban van, az behúzódik a
belső sáv belső szélére,
Aki a külső sávban van az kihúzódik a
sávjának a legszélére (ha ez nem elég a biztonságos
mentőúthoz, akkor akár a sávból jobba kilépve),
Mindenki aki nem a belső sávban van
(kettőnél több sávos autópályatesten) az
kihúzódik a sávja jobb szélére (behúzódik a másik
sávjába is ha szükséges).
Így képződik a belülről második sávban egy másfél autó
széles út, amin még a nagyobb autók (tűzoltó, buszok) is
elférnek, és ott mehetnek a mentőjárművek menteni.
Miért nem a legbelső sáv? Azért, mert így a belső
egyik fele és a következő sáv másik fele együtt
több, mint egy sáv széles anélkül, hogy bárkinek is el kellene
hagynia a sávját, ami dugóban állva a gyakorlatban nem mindig
megoldható.
Hogyan van minderre hely dugóban? Hát például úgy hogy végre
megjegyzed hogy betartsd a követési távolságot.
(Az, hogy a köcsög előtted és a görény mögötted nem tartja be még
ne legyen ok arra, hogy te sem teszed. Ezek amúgy is egy idő után
elfogynak és vesetranszplant lesz belőlük.) Ha van előtted még
legalább egy-másfél méter akkor is, amikor megállsz, akkor van hely
arra hogy kijjebb húzódj.
Mit ne csinálj? Nagyon fontos, hogy ne lógjon be a
s*gged a mentősávba! :-) A belógó autófar nagyon
veszélyes, inkább sportolj kicsit azon, hogy beszuszakold, főleg ha
már 5-10 perce álldogálsz ott.
Elágazásnál soha ne állj úgy hogy elállod a ki- vagy beágazó
utat. Nagyon égő amikor miattad nem tud a tűzoltó feljönni, vagy
bejutni a mentősávba.
Ha ezt mindenki megcsinálná, nem fordulna elő ilyen,
mint most. Ha erről mindenki tudna, akkor lenne arra esély, hogy az
emberek megcsinálják. Tanítsuk meg egymást, itt az alkalom. Talán
majd a Hatalom is szán rá pár százezret a százmilliárdokból, hogy
reklámozza. De ha nem, ne várjunk rájuk!
Segítsünk egymáson, és segítsünk azokon, akik nekünk
szeretnének segíteni, legyenek akár hómarók, tűzoltók, rendőrök
vagy harckocsiban lobogó honvédek!
Lábjegyzet, KRESZ
37. § (8) Az azonos irányú
forgalom számára két vagy ennél több forgalmi sávval rendelkező
autópályán és autóúton kialakult forgalmi torlódás esetében - a (4)
bekezdés b)-e) pontjában meghatározott
járművek akadálytalan továbbhaladásának biztosítása érdekében -
a) a belső
(bal szélső) forgalmi sávban közlekedőknek szorosan a forgalmi sáv
bal szélére kell húzódni,
b) az egyéb
forgalmi sávokban közlekedőknek a forgalmi sávban a lehetséges
mértékben jobbra kell húzódni,
és - ha az így kialakuló „folyosóban”
történő biztonságos elhaladás azt szükségessé teszi - a forgalmi
sávokat kijelölő terelővonalak átlépésével kell haladni és
megállni.
Ezt nem tudom már, mikorból; valamikor a Nagy Lányok (akik
már legalább 8 évesek voltak) énekelték (a dallama is megvan, csak
a kottákkal sose' vótunk barátok). Neten nem találtam. Valaki?
Budapesti Margit-hídon történt az eset: Ifjú párnak anyósa a Dunába esett. Felkiált az ifjú vő: „Várjon meg, Mama! Csak a fürdőnadrágomért szaladok haza!”
Refr.: Majd holnap, papa, Majd holnap, mama, Majd holnap, ha megjön az esze-e-e-m Majd holnap, papa, Majd holnap, mama, Majd holnap, ha megjön az eszem – vagy nem.
Budapesti körúton egy csirke átszaladt,
Rajta meg egy arra járó autó áthaladt.
Felugrik a lapos csirke, megrázza magát…
Ez aztán a csudakakas, a rézangyalát!
Refr.
De most jut eszembe, megkérdezem az egyik nagylányt!
:-)
Hosszas tűnődés után – melyet leginkább évtizedekben mérhetünk –
új családtagunk született egy kenyérsütőgép fomájában. A típusa
„Aldi Akciós”, kb. ennyit árulnak el róla, de amúgy SHG BB
1350 névre keresztelték Csin-csung-csongban, ahol kiskorú
rabszolgák összeszegecselték.
A masina egyik előnye egyben hátránya is, hogy mekkora kenyeret tud
előállítani: 0.75kg, 1 kg és 1.5 kg, ami azt jelenti hogy enné
kisebbre nem praktikus, de így a gyakorlati tapasztalatok alapján
ez pont elfogadható adag egy négytagú társaságnak.
Az Internet bölcsességével ellentétben nekem elsőre sikerült, jó
lett, elégedett vagyok vele.
Az első példány keletkezésének oka egyszerű: semmilyen egyéb
alkatrész nem volt otthon. :-) Nem volt elég fehér liszt, meg
minden egyéb, így a recept elég egyszerű volt:
Komoly teljes kiőrlésű kenyér (1 kg)
350ml csapvíz (langyos)
540g tönkölybúzaliszt
1 teáskanál só
1 tk. cukor
5g szárított élesztő (11g-os csomag fele)
„Teljes kiőrlésű kenyér” program, közepesen barna héj
Ez a kenyér nagyon tömör, de nem rozsizű (lévén jelen sorok
írója nem kultiválja testétnek kitételét a rozsgabona káros
ízhatásainak).
Mivel kissé tömörre sikerült – főként az utódok ízléséhez, bár
Nutellával ez a legjobb kenyérfajta – a következő egy félbarna
kísérlet volt.
Majdnemfélbarna kenyér (1kg)
A hivatalos mágia mindenféle varázslisztet meg darát meg a *****
tudja még mit akart, ehhez én, kérem, lusta vagyok.
350ml csapvíz
400g finomliszt (BL-55)
100g tönkölybúzaliszt
1 tk. só (frissítés: 2 tk)
1 tk. cukor
3 evőkanál olivaolaj (értelemszerűen az igazioliva.hu kínálatából [ez amúgy egy
Garay Picual volt]; ez amúgy 15g margarin ekvivalensként szerepelt,
mivel a margarin valójában napraforgóolaj, gondoltam, akkor már
legyen finomabb) (ezt egyébként ekvivalensen helyettesíti 10 gramm
körüli kókusz-zsír, egészségmniásoknak, mert azt „nem bontja szét a
hőkezelés”)
5 g szárított élesztő (frissítés: vagy ⅓ azaz kb. 17g friss
élesztő)
„normál kenyér” program, 1kg, sötét héj
Na ez nagyon jól sikerült, annyira, hogy több példány is készült
belőle. Később kicsit több sót tettem bele (1.5 tk.), de kevesebb
tönkölybúzával nem volt jó.
Akkor most következzék az eddigi kedvenc, ami ritkán éli túl a
második napot:
Citromos kalácskuglófmutáció
(0.75kg)
250 ml tej (langyos, lehetőleg 2.8% vagy afelett, én
tehéntejből csináltam, az 3.7%)
500g finombúzaliszt (BL-55)
50g vaj („vagy margarin” mondja sok recept, de én nem
tenném)
90g cukor
2 tojássárgája
1 tk. só
1 csomag vaniliás cukor (11 g?)
1 citrom reszelt héja
5g szárított élesztő
„Édes kenyér / kalács” program, 1kg, világos héj
A vége előtt 15-20 perccel az ember – ha eszébe jut – a maradék
tojásfehérjével meg egy hőálló ecsettel megkeni a tetejét, és akkor
szép csillogós lesz.
Na, ez nagyon finom dolog. Magában is elfogy, de jó lekvárral,
vagy édes kencékkel.
(Ennek találtam egy kettes számú alternatív változatát:
500g BL-80 liszt
230ml langyos tej
50g vaj
5ek méz (85 ml :-))
1kk só
2 tojás sárgája
1 csomag vaniliás cukor
1 citrom héja
⅓ (17g) friss élesztő)
Végül egy közönséges fehér, ami nekem működött:
Unalmas Fehér (0.75kg)
270 ml víz
400g kenyérliszt (BL-80)
1 tk. só
1 tk. cukor
5 ek. olivaolaj (jó, 20g margarin annak, aki szereti)
5g szárított élesztő
„normál kenyér” program (nem „fehér kenyér” amúgy, belső
megérzésből), 750g, sötét héj
Ez teljesen jó kis kenyér lett, semmi extra. Talán picivel több
sót tennék bele, még gondolkodom rajta.
37. § (8) Az azonos irányú
forgalom számára két vagy ennél több forgalmi sávval rendelkező
autópályán és autóúton kialakult forgalmi torlódás esetében - a (4)
bekezdés b)-e) pontjában meghatározott
járművek akadálytalan továbbhaladásának biztosítása érdekében -
a) a belső (bal szélső)
forgalmi sávban közlekedőknek szorosan a forgalmi sáv bal szélére
kell húzódni,
b) az egyéb forgalmi
sávokban közlekedőknek a forgalmi sávban a lehetséges mértékben
jobbra kell húzódni,
és - ha az így kialakuló „folyosóban” történő
biztonságos elhaladás azt szükségessé teszi - a forgalmi sávokat
kijelölő terelővonalak átlépésével kell haladni és megállni.
Na nem mintha történt volna valami, csak gondoltam említem.
Az egyik, hogy a blogot visszaszíneztem – végre – ciánkékre
(türkiz, akinek jobban tetszik), valamint a betűkészletet
lecseréltem egy kellemesen olvasható de nem unalmasan kinéző
Titillium
Web nevű, az Accademia di Belle Arti di
Urbino által készített fontra (hosszas huza-vona után TRf
atyácskával, aki vizuális lelki terrosegítséget nyújtott a témban). Akinek száz évnél
fiatalabb ám grafikus borzolója van, és a blogot is ezzel nézi, az
vélhetően látja, hogy a betűk mások, remélem tetszik. Mindenki
másnak pedig scheißegal.
A másik, hogy elképesztő micsoda lelkesedéssel nyomják a spammerek
a szemetjüket a blog spam gyűjtőjébe: 2-3 percenként jön (és
törlődik) egy spam „trackback” (link spam) ahhoz képest, hogy ezt a
blogot kb. huszan nézik (és ebből legalább 10% el is olvassa, ami
statisztikailag engem meg a hű asszonyomat jelentené, de ő nem
feltétlenül, sőt, viszont too much detail); így rövid de
hatékony utat tettem a spamvédelem körül (mert a nem állapot hogy
pazarolják a drága biteket), így most elsőre kicsivel lassabban jön
be a weblap a dnsbl ellenőrzések miatt,
viszont a spamek megálltak. Valamit valamiért.
Politikai vonalon érdekesség lehet esetleg a Magyar Kalózpárt hivatalos megalakulása
és bejegyzése, az alapelvek jók, a lelkesedés adott. Szerzői jogi reformot,
valódi képviseleti (vagy akár likvid) demokráciát, satöbbit.