Azt kérdeztétek, hogy mi a BinX
Bár már múltkor a Wise Business-es postban írtam a BinX-ről de páran megkértek, hogy külön is szedjem ki, meg ugye szokás szerint írjam már oda, hogy „akkor most ez jó?” vagy nem. Ez már azért is vicces, mert nálam azért igen nagy mennyiségben vannak a pénzügyekhez sokkal jobban értő emberek, bár tény, hogy nálam tudatlanabbak is léteznek, legalábbis ezt írja az újság.
Ez a post részletekben tehát tartalmazni fogja a már egyszer leírtakat is, picit frissítve.
Mi a BinX?
A saját oldalukon részletesen leírják, hogy hogyan definiálják önmagukat, én ugyanezt pongyola módon tenném meg.
Egyrészt ez egy valódi, magyar pénzügyi szolgáltató; megfelel a magyar törvényeknek (bizonyos tekintetben meghackelve azokat), illetve az ide vonatkozó EU szabályoknak (amikkel meghackeli a korrupt és sorvadó magyar rendszert); megfelel a pénzügyi cégekre vonatkozó pénzügyi biztonsági és stabilitási feltételeknek (tőke és ügymenet). Másrészt tele van modern megoldásokkal, és tényleg energiát fektet abba, hogy ügyfélközpontú legyen, már amennyire ez üzletileg megéri neki. :-)
A cég ötlete azon alapul, hogy a magyar kormány gazdaságellenes megszorító intézkedései miatt fojtogatja a bankrendszer(en át a lakosságo)t, és ezt próbálják kikerülni azzal, hogy nem bankot csináltak, hanem az EU digitálispénz-direktíva alá eső szolgáltatót. Így bizonyos megszorítások alá nem esnek be, és van esélyük versenyezni a nagy bankokkal is.
Nézzük röviden az előnyöket:
- megfelel a magyar jogszabályoknak, így például ad magyar bankszámlaszámot, a cégbíróság elfogadja pénzforgalmi számlának, be is jegyzi automatikusan, illetve a NAV sem panaszkodik,
- megbízható céges (és emberi) háttér van mögötte,
- 21. századi technológiával dolgoznak nem csak a kirakatban (app), hanem a cégen belül is (lentebb írok róla),
- kedvezményes költségstruktúra (legalábbis 2024-ben ami ismert),
- mélyen integrált a szamlazz.hu rendszerével, és képes egy csomó mindent automatizálni (de ehhez a legmagasabb díjcsomagú számlázzhu előfizetés szükséges, anélkül csak alapszintű bankkapcsolatot nyújt),
- ad bankkártyát is, ha kéred,
- leírják, hogy a könyvelő hogy könyvelje, milyen szabályok szerint,
- nem orbán (vagy kiskutyája pénztáros lölö) a tulajdonos.
Mit nem tud, milyen plusz dolgokról érdemes tudni? Tegyük hozzá, hogy az itt mindig kérdés, hogy szükséged van-e ezek bármelyikére, mert ha nem, akkor ez csak érdekesség.
- csak céges ügyfeleknek elérhető, pontosabban:
- egyéni vállalkozók,
- egyéni cégek,
- betéti társaságok,
- közkereseti társaságok,
- kft-k, és
- részvénytársaságok.
- a szamlazz.hu alapszintű bankkapcsolaton túli integrációt csak a legmagasabb díjú csomagjukkal tudja,
- nincs hitel vagy betét,
- nincs devizaszámla, váltás vagy utalás,
- a bankkártya fenntartás drága, nincs (ingyenes) digitális bankkártya,
- nincs fizetési kérelem (de lesz),
- ha a könyvelőd nem nagyon modern, nem túl nyitott és nem annyira szeret dolgozni, akkor magyarázni kell neki, hogy miért ilyen fura ez a kivonat, hogy mindent kétszer tartalmaz mindent kétszer tartalmaz (azért, mert mindig történik egy „elektronikus pénz átváltás” és egy „banki művelet”).
Én indulása óta használom, bár kicsi forgalommal, de eddig kifejezetten jók a tapasztalataim, és merem őket ajánlani.
Mi a bankokkal szemben az…?
Előnyük: Az alacsony díjak, az online jelenlét, a 19. századi helyett 21. századi technológia, a bottal piszkálás helyett érdemben reagáló ügyfélszolgálat, és kellemesen kinéző színösszeállítás. :-)
Hátrányuk: szűkebb ügyfélkör, csak alapszolgáltatások, nincs deviza, nehezebb reagálniuk arra, amikor véres narancssárga lófejjel ébrednek, ha sikeres lenne az üzlet.
Mi a Revolut/Wise-zal szemben az…?
Előnyük: magyar cég, a magyar szabályozási környezetbe integráltak, értenek a magyar jogszabályokhoz és pénzügyi folyamatokhoz, nem esnek banki szabályozások alá így egy csomó megszorítást az ügyfeleik megúszhatnak (ejtsd: tranzakciós adó, extraprofit adó).
Hátrányuk: mint a bankok esetében, a lófejet kivéve, mert az magyar sajátosság.
Mit értek azon, hogy 21. század?
Ez a 21. századi dolog ilyen nehezen megfogható, írok egy pár konkrét, első kézből származó példát.
- A regisztráció teljesen online, cégekről beszélünk. Nem kell „befáradni”, és bevinni „30 napnál nem régebbi cég- és nemibeteggondozó kivonatot”, „ügyvédileg 15 napon belül ellenjegyzett műzli minőségi tanúsítványt” meg a Sátán tudja még mit. Konkrétan az azonosítás az új személyi NFC azonosításával történik NFC mobiltelefonnal, az adatokat pedig online lekérik és ellenőrzik. Az ügyfelet ezen túl (Know Your Customer; KYC) videós azonosítással is ellenőrzik.
- Az ügyfélszolgálat preventív. A kérdésekre is válaszolnak és gyorsan, de amikor regisztráltam, bénáztam az NFC-vel (ugye a mobilon a kínai ROM helyett LineageOS van, emiatt picit oda kell figyelni, hogy mit engedélyezek), és a második–harmadik próbálkozásomnál csörgött a teló, hogy látják, hogy bénázok, és tudnak-e segíteni. Ez nagyon megható volt, mert 1) figyeli valaki, 2) van rá ügymenet, hogy mit reagáljon, 3) fontos nekik, hogy az ügyfelük legyek. Minden ügyfeles kérdés után kaptam visszaellenőrzést, hogy mennyire sikerült hatékonyan kiszolgálniuk.
- Természetesen online megkapom a számlákat, kivonatokat, mindent. Azt hiszed, hogy ez az alapeset? Hagyományos bankszámlád van-e? ;-)
- Alkalmazza a legfrisebb jogi és üzleti lehetőségeket, nyilván a saját üzleti érdekében is, de az ügyfeleket igencsak segítve.
Fontos közlemény: nem vagyok velük semmilyen üzleti kapcsolatban, és nem kértek meg, hogy ezt megírjam. Pontosabban, mivel régi kedves ismerős az egyik alapító még régebben megkért, de mondtam, hogy én csak saját tapasznyalat alapján tudok írni, emiatt nem is írtam róla. De azóta összejött a tapasztalat.
A másik ok az, hogy 2025-től – nagy valószínűséggel – megszűnik a bevezető ár, és árat fognak emelni, de a 2024-ben szerződő ügyfelek elvileg 2025 végéig még élvezhetnek 2024-es díjakkal. Részemről ez közszolgálat.
Ha új kötésnél jelzitek, hogy nálam olvastatok róla, akkor… pont semmi nem fog történni. Minden általam küldött új ügyfél után jóváírnak nekem kezdetben nulla forintot, ami ügyfelenként 1%-al növekszik.
Na de tréfát félretéve: jó, és a számlavezetés ingyenes, és tippelem, az is fog maradni, mert ez ilyen alapnak tűnik ebben az esetben. De nem vagyok jó. S.