Elektromos autók és konnektorok
Az elektromos autók és a konnektor
Csupán hangosan elgondolkozom azon, hogy hogyan is néz ki a jövő, ha kinéz. Mármint tudod, amikor az egyszeri időutazó vágyódik a viktoriánus kor nyugodt szépsége után… majd belehal a latrinán összeszedett vérhasba.
Magyarországon több, mint 3 millió személygépjármű (parasztosan autó) van forgalomban, induljunk ki ebből.
Egy Tesla Model S teljesítménye 300kW, az akkuja pedig 60-100 kWh. (Az adatlap szerint 70 kWh-ból 390 km-t tesz meg, vagyis a fogyasztás durván 17 kWh/100 km.)
Ha az extremitást nézzük, akkor ez autónként és átlagosan mondjuk 15 kWh akkumulátortöltés naponta, vagyis minden nap 45 000 MWh energia. Összehasonlításképp Paks I maximális teljesítménye 500 MW, vagy naponta 12 000 MWh, ez a szükségesnek több, mint a negyede, de akkor még a zseblámpákat is lekapcsoljuk. Ha Paksot napi 90 órát járatjuk, akkor már csak a maradék teljes magyarországot kell ellátni. :-) (A teljes magyar terhelés ebben a pillanatban 5960 MW.)
Nyilván nem mindenki fog egyszerre tölteni, de az látszik, hogy ezek a számok átlagok, vagyis akármikor is töltenek az naponta is sokszorosan meghaladja a teljes kapacitást.
Egy másik érdekes probléma a fizikai megoldás. Tankolni bemegy az ember, mert 5 perc alatt végez mindennel; és bár a 120 kW-os supercharger is nagyjából 8 perc alatt tölt be 15 kWh áramot nem biztos, hogy ez mindenütt megoldható, főként, ha az említett 45 000 MWh nagyrészt reggel és délután kerülne lehívásra: ha az autók 10%-a tölt egy időben 120 kW-tal, az dulván 36 000 MW, ami nagyjából tízszerese a teljes belföldi erőművi kapacitásnak. Ezt vélhetően elvethetjük: a teljes rendszer összeomlik, ha az autók 0.1%-ánál (ez egy időben 3000!) több akarna egyszerre tölteni. Ez olyan szempontból is érdekes, hogy magyarországon az Ásványolaj Szövetség szerint 1100 benzinkút van, átlagosan 3 állással, és a rendszer nagyjából most ennyit bír. Persze bővítés nélkül: napelemek, amik ébrenléti időben mennek nagyot dobhatnak a teljesítményen, és a szélerőművek is komlyan segíthetnek (és most ne beszéljünk a Szovjetunió magyarországi energia-terveiről).
Sokkal valószínűbb, hogy az autókat „konnektorból” töltené az emberek nagy része, ami 11 kW-ot jelent egy 40A-es (vagy 16A×3) lukból. Így a töltés naponta átlag másfél óra, viszont a számok is barátságosabbak: a 10% 3 300 MW lenne, ami csak a jelenlegi teljes kapacitást emésztené fel. Illetve…
…apró probléma, hogy ha ennyi ideig tart a töltés akkor az összes autót várhatóan egyszerre dugná fel mindenki (nem oda hanem a konnektorba), ami azért 33 000 MW amint elkezdődik a munkaidő, vagy mondjuk 16 000 MW reggel és 16 000 MW este. Minden nap. Abban a szent pillanatban omlana össze az egész elektromos hálózat még ettől is.
Tegyük fel, hogy napelemek, szélelemek, atomelemek, csiribí-csiribá van kapacitás. Akkor jön az érdekes kérdés, hogy erre a legalább 1 órára vélhetően nem fog ott állni a tulaj, tehát be szeretné dugni a kocsit mondjuk reggel, vagy este, amikor mondjuk a Büdipesti megáll az utcai parkolóban. Például Büdipesten kellene konnektor a parkoló autóknak… Elképzelem, ahogy a harc már nem csak a helyekért de a konnektorokért is zajlik… és a pártfinanszírozású dugóellenőrök büntetik az autókat, akik több, mint 1 órán át voltak bedugva… egy új iparág nő ki a földből! :-)
Persze ez nem futurizmus: ha elterjednek az elektromos autók akkor várhatóan fejlődik hozzá az elektromos hálózat és a kiszolgálói hálózat is, de lássuk, hogy nagyon sok minden kell még ahhoz, hogy ez az egész működőképes is legyen. De ahogy abszurd módon szállítjuk ide-oda a halott fák szerves nedveit, és hatalmas infrastruktúra szolgálja ki ezen robbanóanyagok hatékony terítését úgy ez megoldható lesz az elektromos autókhoz is.
És mindez fenti „problémák” ellenére jó lesz. Már alig várom.